Czym charakteryzuje się profesjonalny papier firmowy?
Papier firmowy jest koniecznością w każdym profesjonalnym biznesie, niezależnie od tego, czy kontakt z klientem następuje głównie poprzez internet, czy fizycznie. Jest swoistą wizytówką firmy, która ma oddawać jej najważniejsze cechy, jak i niezbędne informacje kontaktowe. Dzięki niemu komunikacja będzie sprawna, spójna i gustowna.
Co jest konieczne?
Co powinno być na papierze firmowym? Jest kilka kluczowych aspektów, którymi trzeba się zająć, gdy przystępujemy do kreowania papieru firmowego. Pamiętajmy, że treść dokumentu jest najważniejsza z punktu widzenia czytającego, więc nie powinniśmy przyćmiewać jej innymi elementami,
Co warto zamieścić?
- logo – najlepiej, aby było zamieszczone w lewym górnym rogu dokumentu. Jeśli takiego logo firma nie posiada, warto o to zadbać, gdyż grafiki są świetnie zapamiętywane – szczególnie, gdy są nieskomplikowane. Gdy jednak nie jest to preferowana opcja, powinna się w tym miejscu znaleźć nazwa firmy bądź imię i nazwisko marki osobistej.
- stopka – jest to idealne miejsce do załączenia informacji kontaktowych, takich jak e-mail, numer telefonu itp. Powinna ona kolorystycznie współpracować z logo, jak i ewentualnym tłem.
Istnieją też wymogi prawne, które określają, że wszystkie firmy figurujące w KRS powinny zawrzeć w swoim papierze firmowym następujące dane:
- nazwa firmy,
- numer NIP,
- numer KRS,
- wysokość kapitału zakładowego,
- kwota, jaka została wpłacona do kapitału zakładowego.
Mogą one się znaleźć w okolicach logo bądź w stopce – w zależności od preferencji firmy. Najważniejsze, aby były czytelne.
Estetyczne aspekty
Wiadomo już, co powinno znaleźć się na papierze firmowym – warto teraz wspomnieć o tym, co może, ale nie musi się na nim pojawić.
Tło może nadać dokumentowi indywidualności i nawiązywać do firmy, ale jednocześnie może ono być przytłaczające i nieprofesjonalne. Bardzo ważne w tym przypadku jest to, aby było ono ledwo widoczne – kluczem jest czytelność. Warto też wiedzieć coś o swoich potencjalnych klientach – różne demografie mogą różnie reagować na ten zabieg, który nie jest często praktykowany.
Jeśli chodzi o kolorystykę, są tutaj dwie dobre opcje – czarno-biały i kolorowy papier firmowy. Rozbudowana kolorystyka zapewni większą zapamiętywalność u klientów – bardzo łatwo kojarzymy kolory. Jednak opcja czarno-biała ma swoich zwolenników, gdyż jest klasykiem, który czyta się sprawnie i płynnie.
Warto też wybrać odpowiednią czcionkę, która będzie czytelna. Nie można stosować czcionek o wielkości mniejszej niż 7pkt.
Jaki papier do wydruku?
Jeśli chodzi o papier firmowy, najczęściej wykonuje się go z papieru offsetowego, który jest niepowlekany, matowy i posiada lekko chropowatą powierzchnię. Dobrze absorbuje tusz, co po prostu znaczy, że z łatwością można po nim pisać i drukować. Jego największą zaletą jest cena, ale niestety nie jest on bardzo wytrzymały ze względu na brak powlekania. Występuje najczęściej w gramaturach 80-120g.
Łatwo zauważyć, że potrzeba skupić się zarówno na kwestiach koniecznych, jak i opcjonalnych, jeśli celem jest kreacja papieru firmowego, który będzie zapraszał klientów do współpracy. Nie jest to jednak trudne – zawsze można oprzeć się na sprawdzonych schematach.