Druk wielkoformatowy – jak przygotować plik
Nawet doświadczeni specjaliści od DTP miewają problem z poprawnym przygotowaniem wydruków wielkoformatowych. O czym pamiętać, przygotowując pliki do wydruków typu XXL – sprawdź kilka naszych porad.
Rozdzielczość a format
Projektanci, zwłaszcza na początku swojej przygody z DTP, często zapominają o tym, że rozdzielczość należy dopasować np. do podłoża, technologii druku, ale przede wszystkim – do ostatecznego formatu wydruków. Upraszczając – im większy format, tym mniejsza powinna być rozdzielczość obrazu. Wynika to z tego, że inaczej odbieramy obraz oglądany z bliska, a inaczej billboard, Roll-up czy plakat XXL.
Wartość dpi czy ppi?
Warto też pamiętać o rozróżnieniu miary dpi i ppi, które często – niesłusznie – traktowane są jako synonimy. Projektanci wielokrotnie zastępują przelicznik ppi, przez dpi. Tymczasem jest to błędne, gdyż dpi (czyli dot per inch) jest miarą rozdzielczości maszyn drukarskich i ploterów – a nie pliku. Uznajmy więc za bazową wartość dpi i to nią operujmy podczas przygotowania plików dla drukarni.
Druk wielkoformatowy – jaka rozdzielczość?
- Przypomnijmy, że w przypadku druku małoformatowego (BTL, czyli np. wizytówki, ulotki) – projekt powinien mieć 300 dpi, a umieszczone na nim grafiki nie mogą być rozpikselowane.
- Za to w przypadku druku wielkoformatowego (ATL, czyli np. baner lub roll-up) – najlepiej projektować go w skali 1:10, z zachowaniem odpowiedniego dpi. W przypadku grafik wielkoformatowych stosuje się niskie rozdzielczości – nawet od 30 dpi.
Aby poznać zalecaną rozdzielczość wydruków wielkoformatowych, można sugerować się poniższą tabelką. Traktujmy ją jako wskazówkę, jednak zawsze upewnijmy się, co do wymagań, jakie ma nasza drukarnia.
Rozdzielczość przy druku formatów XXL
Podsumowując – im dany wydruk będzie ustawiony dalej od odbiorcy, tym niższą rozdzielczość należy zastosować. Przesyłanie do drukarni plików o zbyt dużej rozdzielczości (za ciężkich), będzie traktowana jako błąd – i najprawdopodobniej spowoduje odrzucenie pliku i konieczność poprawek (a wiadomo, że to często oznacza i większy koszt i większe sfrustrowanie i klienta i nasze).
Tym, co może i powinno nas zaniepokoić jest wielkość stworzonego pliku – jeśli ma on kilkaset MB lub nawet kilka GB – powinna nam się zaświecić lampka ostrzegawcza. Niektórzy zalecają także dopasowywanie rozdzielczość dokładnie do tego, z jakiej odległości dany materiał będzie oglądany. Oto przykładowy przelicznik (choć oczywiście traktujmy go jako wskazówkę, nie jako bezwzględny przepis).
- I tak, zdjęcia, ulotki, wizytówki i inne wydruki widziane z odległości poniżej jednego metra – powinny mieć rozdzielczość 300 dpi.
- Jeśli wydruk będzie wyeksponowany w odległości około metra od odbiorcy – np. w przypadku plakatów lub roll-upów – sugerowana rozdzielczość wynosi około 150-250 dpi.
- Z kolei materiały widziane z większych odległości mogą mieć wymaganą rozdzielczość nawet około 50 dpi.