Podstawy grafiki – czym różni się wektorowa od rastrowej?



Przez
Michał Koprowiecki
11 Wrzesień 17

Podstawy grafiki – czym różni się wektorowa od rastrowej?

Prawdopodobnie każdy spotkał się kiedyś z nazwami takimi jak grafika wektorowa i grafika rastrowa. Nie każdy jednak wie, co oznaczają te pojęcia i czym różnią się od siebie. Warto się z nimi zapoznać, gdyż spotykamy się z nimi (często nieświadomie) na co dzień.

Grafika komputerowa dzieli się na dwa podstawowe typy: wektorową, zwaną inaczej obiektową, oraz grafikę rastrową. Podstawową różnicą między tymi typami grafiki jest fakt, że obraz wektorowy składa się ze skończonej ilości kształtów, a obraz bitmapowy z określonej ilości pikseli, czyli punktów. Każdy z tych rodzajów ma swoje wady i zalety, a także różne zastosowania.

Grafika wektorowa – co to oznacza?

W grafice wektorowej obraz opisany jest za pomocą figur lub brył geometrycznych (w zależności, czy jest to grafika dwuwymiarowa, czy trójwymiarowa). Figury są umiejscowione w zdefiniowanym matematycznie układzie współrzędnych. Każdy z obiektów w grafice wektorowej jest zbudowany z tak zwanych prymitywów, czyli prostych figur geometrycznych, takich jak krzywe, odcinki czy okręgi. Obiekty mają określone parametry, między innymi grubość linii czy stopień przezroczystości.

Grafika wektorowa jest skalowalna, czyli możemy zmieniać ich proporcje i wielkość bez uszczerbku na jakości. Możemy także przekształcać obrazy – obracać je, przesuwać, rozciągać itd. Jakość obrazu jest uzależniona od dokładności opisu obrazu przez prymitywy. Konwersja obrazu wektorowego na bitmapowy jest bardzo prosta – jednak wykonanie procesu w drugą stronę (wektoryzacja) często nie daje już zadowalających efektów.

Czym jest grafika rastrowa?

To drugi podstawowy rodzaj grafiki komputerowej. Jest to prezentacja obrazu za pomocą siatki odpowiednio kolorowanych pikseli na monitorze komputera, drukarce lub innym urządzeniu. W latach 70. ubiegłego stulecia firma Texas Instruments po raz pierwszy opatentowała grafikę rastrową. Od tego czasu jest ona jedną z najpopularniejszych form prezentowania obrazu cyfrowego.

Obraz w grafice rastrowej jest opisywany przez poszczególne punkty, czyli piksele. Kolor każdego piksela jest definiowany pojedynczo, tworząc pixmapę charakteryzowaną przez wysokość i szerokość oraz kolor w danym trybie. Jakość obrazu rastrowego jest definiowana przez całkowitą liczbę pikseli oraz ilość informacji zawartych w każdym pikselu. W przeciwieństwie do obrazu wektorowego obraz rastrowy traci na jakości podczas powiększania.

Wady i zalety grafiki wektorowej

Najważniejszymi zaletami obrazów wektorowych jest możliwość ich skalowania i modyfikacji bez utraty jakości. W przypadku zastosowania do schematów, logo i wykresów, obrazy mają znacznie mniejszy rozmiar niż fotorealistyczne obrazy bitmapowe. Grafikę wektorową można także łatwo przekształcić w grafikę rastrową. Znajduje ona zastosowanie w tworzeniu różnego rodzaju schematów, map, logotypów, a nawet w fontach czy grach komputerowych. Grafika wektorowa ma także kilka wad – np. bardzo dużą złożoność pamięciową w przypadku obrazów fotorealistycznych. Grafika wektorowa nie sprawdzi się przy tworzeniu obrazów o bardzo dużej liczbie szczegółów.

Grafika rastrowa – wady i zalety

Grafika rastrowa jest bardzo popularna, dlatego istnieje wiele programów do jej edycji, dostępnych dla każdego. Grafikę rastrową charakteryzuje bogactwo barw, możliwość łatwego retuszu i korekcji oraz dobierania barw, nasycenia i innych parametrów. Jednak wadą grafiki rastrowej jest utrata jakości podczas powiększania i przekształcania obrazów, więc nie nadaje się np. do wielkoformatowych wydruków.