Jak wygląda dobry billboard?



Przez
Michał Koprowiecki
20 Lipiec 18

Jak wygląda dobry billboard?

Billboardy to forma reklamy, która otacza nas każdego dnia. Wystarczy wyjść z domu, aby natknąć się przynajmniej na jeden billboard. Jak zatem produkuje się billboardy i w jaki sposób należy je projektować? Co powinno znaleźć się na dobrym billboardzie?

Pierwsze wrażenie ma znaczenie

Okazuje się, że kierowca ma średnio siedem sekund, aby zapoznać się z treścią billboardu czy banera reklamowego. Czasami jest to jeszcze mniej czasu. Dlatego nie wskazane jest przeładowywanie tej formy reklamy treścią i to bez względu na to, jak miałaby ona być wartościowa. Jeśli będzie jej za dużo, nikt się z nią nawet nie zapozna. Liczba informacji powinna więc zostać ograniczona do niezbędnego minimum. W tym przypadku znaczenie ma przede wszystkim grafika, obraz. Oczywiście spotkać się można niekiedy z billboardami, które ilustracji nie posiadają, ale to rzadkość. Na ogół giną one w tle i niewiele osób zwraca na nie uwagę.

Jak zaprojektować dobry billboard dla firmy?

Przed przystąpieniem do pracy warto określić swego rodzaju hierarchię wartości treści, które na billboardzie mają się znaleźć. Zadaniem projektanta jest wskazanie odbiorcy, na co należy zwrócić uwagę na samym starcie. Sporo można przekazać graficznie. Kluczem do sukcesu jest zdecydowanie kreatywność. Warto trzymać się symetrii czy zasady trójpodziału.

Billboard jedną z najważniejszych form reklamy

Billboard jest obecnie najpopularniejszym nośnikiem reklamy zewnętrznej. Jego przekaz może bowiem dotrzeć do bardzo dużej liczby osób. Billboard jest formą przekazu dobrze widoczną i bardzo prostą. Jednak sama inwestycja w billboard to za mało, aby odnieść sukces. Powinien on zostać zaprojektowany tak, aby w ciągu zaledwie kilku sekund dotrzeć do odbiorcy i zwrócić jego uwagę. Ludzie oglądają billboardy na ogół w pośpiechu jako uczestnicy ruchu drogowego, co koncentracji nie sprzyja. Dlatego billboard musi być chwytliwy i oryginalny. Nie można przy tym w zasadzie stworzyć billboardu uniwersalnego, który dotrze do osób w różnym wieku czy o różnych zainteresowaniach.

Jakich błędów unikać?

Okazuje się, że na billboardach dobrze nie prezentują się jasne, pastelowe barwy. Są one z daleka po prostu słabo widoczne. Jak wspomniano wyżej, należy też unikać zbyt dużej liczby tekstu. Odbiorcy przepadają za ciekawymi hasłami. Muszą być one jednak napisane dobrze widocznym fontem. Tekst powinien być umieszczony raczej na środku. Jednak czasem zdarza się, że dany billboard okazuje się mało skuteczny. Z czego to wynika? Z kiepsko określonej grupy docelowej, kiepskiego projektu itd. W praktyce reklama skierowana do wszystkich jest tak naprawdę skierowana do nikogo. Lepiej jest określić konkretnych odbiorców. Warto przy tym korzystać z profesjonalnych metod oceny skuteczności reklamy.

Skuteczny billboard, czyli jaki?

Pierwsza zasada reklamy billboardowej to przekazanie maksimum treści przy minimalnej ilości słów. Odbiorcy nie lubią długich tekstów, a jeśli już je czytają, to nie zapamiętują. Lepiej postawić na zdjęcie opatrzone ciekawym hasłem. Co ciekawe, niewiele banerów posiada obecnie call to action. Oczywiście kluczowe znaczenie ma też lokalizacja billboardu oraz jakość jego wykonania. Jeśli więc reklama skierowana jest do studentów powinna stanąć w pobliżu uczelni czy akademików itd. Oprócz tego nie warto oszczędzać na jakości wykonania. Dobrej klasy billboard nie ulegnie zniszczeniu pod wpływem deszczu czy śniegu i cały czas będzie prezentować się estetycznie. Dobrze, aby był podświetlony, wówczas będzie go widać także w nocy.