Rodzaje druku



Przez
Michał Koprowiecki
20 Październik 20

Rodzaje druku

rodzaje druku

Przygotowywanie materiałów reklamowych to ogromna odpowiedzialność. To od ich wykonania zależy jak będą postrzegać naszą markę odbiorcy oraz czy zainteresują się naszymi produktami lub usługami, które świadczymy. Poza kreatywnością oraz umiejętnością projektowania ważna jest również wiedza z zakresu rodzajów druku. Dzięki takiej świadomości dużo lepiej dopasujemy wszystkie elementy, lepiej dobierzemy kolory oraz grafiki. Rodzajów druku jest wiele, jednak trzy z nich są najpopularniejsze.

Druk cyfrowy

Główną zaletą druku cyfrowego jest szybkość wykonania oraz możliwość realizacji nawet 1 sztuki. Jednak przy dużych nakładach ten sposób druku staje się nieopłacalny. Ten sposób drukowania zapewnia nam pełną personalizację oraz możliwość wprowadzania różnego rodzaju zmian do projektu. Dodatkowo materiały drukowane cyfrowo można następnie poddać dalszym obróbkom introligatorskim. Główną wadą jest fakt, iż możemy napotkać problem z odwzorowanie niektórych kolorów.  

Druk offsetowy

Druk offsetowy zapewnia bardzo dobrą jakość wydruków. Przy wysokim nakładzie koszt nie jest wysoki. Niestety wraz ze zmniejszeniem nakładu cena staje się bardzo wysoka. Przygotowywanie druku offsetowego wymaga odpowiedniego przygotowania pliku, a następnie naświetlenia formy drukarskiej. Jest to czasochłonny proces, który wymaga działań osoby z dużym doświadczeniem. Druk ten zapewnia doskonałe odwzorowanie kolorów, nawet na dużych powierzchniach. Jedną z głównych wad takiego sposobu drukowania jest dość długi czas schnięcia farby, a tym samym wydłużony czas realizacji zamówienia. Druk offsetowy najczęściej wykorzystywany jest do przygotowywania materiałów reklamowych, opakowań lub publikacji wydawniczych.

Druk UV

Druk UV polega na utrwalaniu farb promieniowaniem UV w specjalnych maszynach. Wykorzystywany jest przede wszystkim do nadrukowywania projektów na twardych powierzchniach, takich jak plexi, szkło, płyty MDF, ale równie do wykonywania dużych materiałów takich jak bannery lub kolorowa folia samoprzylepna. Doskonale sprawdza się podczas przygotowania tabliczek na drzwi lub spersonalizowanych materiałów informacyjnych oraz gadżetów reklamowych. Główna zaleta druku UV to duża ilość materiałów, na których można wykonać nadruk. Główna wadą są wysokie koszty produkcji oraz wielkość maszyn.

Podczas przygotowywania materiałów wiedza specjalistyczna związana z drukiem nie jest konieczna. Jednak dla własnego spokoju oraz profesjonalnego podejścia do pracy dobrze jest poznać podstawy. Dzięki temu będziemy w stanie dużo świadomiej dobrać treści, grafiki oraz rodzaj druku, z którego skorzystamy.