Jak wiedzę o kolorach wykorzystać w reklamie?



Przez
Michał Koprowiecki
21 Luty 18

Jak wiedzę o kolorach wykorzystać w reklamie?

Kolory są dla nas bardzo ważne. Już sama barwa – kojarząca nam się pozytywnie lub też nie – może wywołać pożądaną reakcję. Pobudzają one emocje albo przeciwnie wręcz je ostudzają. Wiedza o kolorach jest niezwykle ważna dla każdego, kto pracuje w branży graficznej, ale również dla tych osób, które prowadzą własną działalność.

Podstawowe kolory w grafice – jakie są i jak je łączyć?

 

Kolorami podstawowymi są:

  • niebieski,
  • żółty,
  • czerwony.

Dzięki ich łączeniu możemy uzyskać dowolny inny kolor. Jednak ich samych nie będziemy mogli wytworzyć poprzez mieszanie pozostałych barw, dlatego są tak wyjątkowe i nazywane właśnie barwami podstawowymi.

Kolory podstawowe są dość intensywne i już same w sobie wywołują one określone skojarzenia. Czym można je wykorzystać w praktyce? Okazuje się, że jak najbardziej. I to nawet w niezmodyfikowanej (lub lekko przerobionej) formie. Przykładem zastosowania kolorów podstawowych w reklamie jest logo marki McDonald, Coca-Cola, czy instytucji bankowych (np. Deutsche Bank).

W jakim zestawieniu te wyraziste barwy prezentują się najlepiej?

Każdy grafik, wizażystka, czy inna osoba posługująca się w swojej pracy na co dzień kolorami, używa tzw. koła kolorów. Dzięki niemu znacznie łatwiej jest im dobierać poszczególne kolory w taki sposób, aby tworzyły one całość przyjazną dla ludzkiego oka. Korzystając z koła kolorów warto jest pamiętać, aby łączyć w pierwszej kolejności barwy, które umieszczone są obok siebie. Pozwala to tworzyć bezpieczne zestawienia, które nie będą wprowadzać do pracy graficznej uczucia zamieszania i nieporządku. Początkujący powinni pamiętać o tym, że łączenie większej ilości niż trzech kolorów jest zazwyczaj ryzykowne i nie zaleca się tego robić.

Kolejną zasadą, jaką powinniście kierować się przy wyborze kolorów do swoich prac jest ta, że nie należy łączyć ze sobą barw ciepłych i zimnych. Jak poznać, który kolor jest ciepły, a który zimny? To proste. Wystarczy zapamiętać, że kolory ciepłe to te, które pochodzą od koloru czerwonego, natomiast zimne to te, które pochodzą od koloru niebieskiego.

Przy łączeniu kolorów – podobnie, jak w innych dziedzinach – zasady są po to, aby je łamać. Jeśli zdobędziecie wystarczająco dużo doświadczenia i wprawy w dobieraniu barw, możecie pokusić się o próbę tzw. niedozwolonych połączeń.

Jak tę wiedzę wykorzystać w reklamie internetowej?

Czy wiedzę zawartą w tym artykule można wykorzystać w reklamie internetowej? Oczywiście! Jak już wspomnieliśmy na samym wstępie barwy odpowiadają za wywołanie określonych emocji, a to właśnie na ich wzbudzeniu zależy nam podczas każdej promocji. Marka, która jest obojętna dla użytkownika internetu pozostanie przez niego niezauważona. Nie zwróci na nią uwagi. Jeśli będzie kojarzyć mu się pozytywnie, to jego umysł będzie kierować zainteresowanie właśnie w jej stronę.

I tak dla marek, które chcą być postrzegane jako solidne, bezpieczne wybierane są kolory spokojne. Doskonałym przykładem jest kolor niebieski, który jest wykorzystywany przez nie tylko instytucje bankowe, ale również firmy z branży IT, logistyki, telekomunikacji, elektroniki.

Kolor czarny (podobnie, jak złoty) sprawdzi się dla marek luksusowych. Jest on elegancki, budzi skojarzenie z mocą i jednocześnie tajemniczością. Tego koloru najczęściej używają producenci zegarków, biżuterii (prawie na równi z bielą), czy luksusowych samochodów.

Czerwony kolor przyciąga naszą uwagę. Marki wysyłające komunikat do swoich odbiorców przy pomocy tej barwy wysuwają się na pierwszy plan. Stymuluje on ludzi do podejmowania szybkich decyzji.