Jak zdobywać więcej zleceń, czyli portfolio grafika



Przez
Michał Koprowiecki
25 Kwiecień 17

Jak zdobywać więcej zleceń, czyli portfolio grafika

Portfolio oznacza teczkę z pracami – powinni mieć ją nie tylko graficy, ale np. fotografowie, copywriterzy itd. Portfolio ma zaprezentować umiejętności i styl poprzez przykłady wykonanych prac. Dzięki niemu klient może ocenić umiejętności danej osoby i wybrać do współpracy tę, która mu odpowiada.

Warto tworzyć portfolio niezależnie od tego, czy pracujesz jako freelancer, czy na etacie w firmie. W przypadku zawodów takich jak grafik, portfolio może być dla pracodawcy ważniejsze niż CV. W końcu to ono pokazuje faktyczne umiejętności i doświadczenie grafika. Ma ogromne znaczenie, więc dowiedz się, jak stworzyć dobre portfolio.

Jak założyć portfolio?

W przypadku np. fotografów portfolio może mieć często fizyczną formę w postaci książki ze zdjęciami. Inaczej wygląda portfolio grafika – najlepiej, jeśli jest to strona internetowa prezentująca wykonane projekty. Wtedy łatwo można pokazać teczkę zainteresowanemu klientowi – wystarczy przesłać link do strony. Jeśli Twoja strona będzie dobrze wypozycjonowana (warto znać podstawowe zasady SEO), to osoba szukająca grafika w Internecie trafi na nią wpisując w wyszukiwarkę odpowiednie hasło.

Zanim stworzysz stronę ze swoim portfolio, poszukaj w Internecie prezentacji najpopularniejszych grafików. Być może trafisz na dobrą inspirację i na pewno dowiesz się, co powinna zawierać taka strona. Ważne jest nie tylko zamieszczenie swoich prac, ale także krótkiej informacji o sobie, danych i kontaktu. Może to być krótkie CV połączone z portfolio.

Możesz także skorzystać z serwisów internetowych pozwalających na umieszczanie prac grafików. Jest to pewnego rodzaju baza, którą klient może przeglądać w poszukiwaniu najbardziej odpowiadającego mu portfolio pod względem umiejętności i stylu grafika.

Najważniejsze zasady zakładania portfolio

Tworzenie własnej strony internetowej ma pod kilkoma względami przewagę nad umieszczaniem swoich prac na portalach. Przede wszystkim wygląda bardziej profesjonalnie, nie ma niektórych ograniczeń i pozwala zostać lepiej zapamiętanym.

Choć zaletą umieszczania prac na własnej stronie internetowej jest praktycznie brak limitu, warto wybrać tylko najlepsze projekty. Te nieco słabsze co prawda mogą spodobać się potencjalnemu klientowi, ale realizując zlecenia na średnim lub niskim poziomie nie będziesz mieć szansy rozwijania swoich umiejętności.

Zadbaj o to, aby Twoje portfolio było aktualne – nie wystarczy raz umieścić kilku prac i pozostawić internetową teczkę bez opieki. Jeśli zrealizujesz nowy projekt, który będzie naprawdę dobry, warto dodać go do portfolio.

Przemyśl wygląd strony i upewnij się, że jest intuicyjna oraz atrakcyjna dla potencjalnego klienta.

Teczka początkującego grafika

Co powinien zrobić grafik, który nie ma jeszcze na koncie komercyjnych realizacji? Jak zbudować portfolio?

Początkujący grafik może zacząć od założenia portfolio na przeznaczonej do tego platformie. Dopóki nie zacznie realizować projektów dla klientów, może umieścić w swojej teczce prace stworzone niekomercyjnie. Doskonaląc swoje umiejętności można opracować naprawdę ciekawe projekty, które bezpośrednio nie przyniosą zysku pieniężnego, ale mogą zaowocować w przyszłości. Jeśli niekomercyjne prace spodobają się potencjalnemu klientowi, może on zaproponować dłuższą współpracę.

Początkujący grafik może pokazać w swoim portfolio prace, które wykonał np. w ramach zajęć na studiach. Warto poświęcić trochę wolnego czasu na stworzenie kilku projektów, którymi będzie można pochwalić się przed potencjalnym klientem.