Zasady identyfikacji wizualnej

Na skróty

Małe firmy, działające lokalnie, potrzebują identyfikacji wizualnej. Nie trzeba przy tym angażować dużej agencji reklamowej. Niejednokrotnie wystarczy nawiązać współpracę z grafikiem – freelancerem, który odpowiednio dostosuje projekt do potrzeb klienta.

Identyfikacja wizualna ma ogromną moc – może kreować wizerunek i rozpoznawalność firmy. Czym jest, jakimi zasadami się kieruje i jak bardzo jest ci potrzebna?

Identyfikacja wizualna to podstawa

Każdego dnia stykasz się z kilkunastoma tysiącami marek. Jednak tak naprawdę zapamiętasz tylko kilka z nich. Są też brandy, które rozpoznajesz niemal automatycznie – już po kolorze lub znaku. Prawdopodobnie nawet z zamkniętymi oczami jesteś w stanie przypomnieć sobie logo Apple lub Hondy, a kolorystykę Milki rozpoznasz momentalnie. Dlaczego tak jest? Głownie dzięki wielkiej mocy identyfikacji wizualnej.

Co to jest identyfikacja wizualna?

Bywa nazywana visual identity lub CI (z ang. corporate identity). Identyfikacja wizualna w symboliczny sposób przekazuje najważniejsze informacje o firmie. To graficzny zapis wizji, doświadczeń i wartości. Jej zadaniem jest świadome budowanie i utrwalanie określonego wizerunku marki. Można powiedzieć, że to esencja firmy, przedstawiona w graficznej, przemyślanej formie.

Księga identyfikacji wizualnej

Zasady identyfikacji wizualnej danej firmy zapisywane są w księdze identyfikacji wizualnej (zwanej księgą CI, brand bookiem lub księgą znaku). Księga znaku zawiera przykazania niezbędne podczas projektowania – raz spisana będzie służyć przez wiele lat. Zazwyczaj obejmuje ona kolorystykę, logo oraz wytyczne dotyczące kroju pisma i rozmieszczenia elementów graficznych.

Księga znaku to nie tylko zbiór zasad, ale też przestróg – czyli np. nieprawidłowego zastosowania kolorów lub logo. Księgę można zamówić w wariancie podstawowym lub rozszerzonym. Bardziej rozbudowane księgi CI obejmują wiele wariantów oraz np. konkretne realizacje na nośnikach (np. wizytówkach, szyldach, opakowaniach lub stoiskach targowych).

Do najczęstszych elementów identyfikacji wizualnej należą m.in.:

  • logo i sposoby jego użycia (także te niedopuszczalne),
  • kolory firmowe,
  • zasady typograficzne: rozmiar i krój pisma,
  • określony układ graficzny materiałów reklamowych (np. interlinie i marginesy),
  • sposób prezentowania materiałów reklamowych na różnych nośnikach,
  • identyfikatory i stroje pracowników i elementy dekoracji wnętrz i wygląd budynków.

Cel jest prosty: zachować wizualną spójność we wszystkich materiałach firmowych. W ten sposób drukowane materiały są łatwo rozpoznawalne, a ich stylistyka wynika z jasno określonej wizji.

Zasady identyfikacji wizualnej

Aby stworzyć spójny wizerunek firmy, warto kierować się kilkoma podstawowymi zasadami. Jaka powinna być dobra identyfikacja wizualna?

Zgodna z wartościami, stylem i działalnością firmy (chociaż oczywiście nie musi to być dosłowne przedstawienie). Warto też uwzględnić kontekst rynkowy i konkurencję, aby świadomie się do nich odnieść.

Nie oszukujmy się, mało kto będzie tracić swój cenny czas na zastanawianie się, co grafik miał na myśli.

Bo tylko na takiej podstawie można stworzyć trafny i dopasowany przekaz.

Przejrzysta i łatwa do zapamiętania. Minimalistyczne rozwiązania są ponadczasowe i szybko zapadają w pamięć.

Dzięki identyfikacji wizualnej można (a nawet trzeba) wyróżnić się na rynku i odpowiednio wypozycjonować.

Dopasowana do danej marki i na tyle pojemna, by mogła symbolizować firmę przez wiele lat. Nie może też zawężać perspektyw firmy. To znaczy: jeśli np. planujesz zdobycie rynków zagranicznych, postaw na uniwersalne symbole, rozpoznawalne przez różne nacje (i nieobrażające odmiennych kultur, rzecz jasna).

Zarówno z marką, jak i ze stylem komunikacji i pozostałymi przekazami.