Brief – ważny element współpracy



Przez
Michał Koprowiecki
13 Październik 17

Brief – ważny element współpracy

Brief jest ważny nie tylko we współpracy na linii klient – projektant. Odgrywa bardzo ważną rolę w procesie kreatywnym i ma ogromne znaczenie przy tworzeniu każdej kreacji. Czym jest brief? Jak go przygotować, aby ułatwić pracę?

Większość doświadczonych projektantów uważa, że bez briefu nie powinno się rozpoczynać współpracy. Przygotowanie takiego dokumentu jest faktycznie bardzo dobrą praktyką, ponieważ pozwala jasno określić, czego oczekuje klient.

Czym jest brief dla grafika?

Brief zawiera informacje, które odgrywają ważną rolę w procesie projektowania, ale także przy późniejszym rozliczaniu się z klientem (ponieważ pozwala na wstępną wycenę  projektu). To najczęściej dokument, na którym w formie pisemnej zamieszcza się najważniejsze informacje, takie jak: oczekiwania klienta, charakterystykę rynku, sugestie projektowe i inne. Brief ma zwykle postać formalnego dokumentu, jednak niektórzy preferują brief powstały np. w trakcie rozmowy na temat projektu. Takie rozwiązanie jest dobre, jeśli klient i grafik już ze sobą współpracowali, znają swoje oczekiwania i styl pracy.

Jednak formalny brief dla grafika ma swoje zalety – pozwala usystematyzować informacje, wrócić do nich w dowolnym momencie oraz ułatwia debriefing, czyli dodatkową rozmowę, podczas której wyjaśnia się wszelkie wątpliwości dotyczące zawartych w briefie informacji.

Co powinien zawierać brief graficzny?

Niektóre elementy briefu są raczej powtarzalne, niezależnie od tego, czy brief dotyczy projektu graficznego, czy np. stworzenia kampanii reklamowej. Jednak warto pamiętać o zawarciu pewnych informacji, które znacznie ułatwiają pracę szczególnie w przypadku projektowania grafiki. Jeśli jako klient na początku współpracy poświęcisz trochę czasu na przygotowanie porządnego briefu, zaowocuje to projektem stworzonym specjalnie dla Ciebie i dopasowanym do Twoich wymagań.

Najważniejsze punkty briefu to:

  • Dane zleceniodawcy i osoby decyzyjnej w kwestii projektu;
  • Cele projektu – dlaczego ma powstać, czemu ma służyć, do czego ma być wykorzystany;
  • Informacje o firmie – kilka najważniejszych faktów, które pomogą projektantowi poznać i zrozumieć markę;
  • Grupa docelowa – kto, według zleceniodawcy, ma być odbiorcą projektu;
  • Kilka informacji na temat konkurencji – warto poznać konkurencyjne firmy w branży i ich projekty, m.in. w celu uniknięcia podobieństw;
  • Harmonogram – ustalenie najważniejszych terminów, których powinien przestrzegać zarówno zleceniodawca, jak i zleceniobiorca;
  • Budżet przeznaczony na projekt;
  • Sugestie klienta dotyczące samego projektu – jakie elementy powinny obowiązkowo się w nim znaleźć, jaka kolorystyka najbardziej odpowiada klientowi, preferowane wymiary, ogólna koncepcja.

Czego nie pisać w briefie?

Aby jak najbardziej usprawnić współpracę między firmą a grafikiem, warto poznać nie tylko obowiązkowe elementy briefu, ale i takie, których należy się wystrzegać. Umieszczanie w dokumencie niepotrzebnych informacji to strata czasu zarówno zleceniodawcy, jak i zleceniobiorcy. Klient powinien skupić się na tym, co faktycznie ma znaczenie w procesie projektowania i odpowiedzieć szczegółowo na pytania zawarte w briefie, który dostaje od grafika. Jeśli brief przygotowywany jest samodzielnie (np. w przypadku konkursu na projekt logo), to powinien być konkretny, zwięzły, ale nie może pomijać ważnych kwestii.

Najczęściej pojawiające się niepożądane informacje w briefie to zdania i wskazówki dotyczące efektu projektu. „Efekt wow”, „Coś fajnego” i tego typu zwroty nie określają w żaden sposób oczekiwań klienta. Są bardzo niekonkretne i zamiast ułatwić pracę, mogą ją utrudnić.

Utrudnieniem pracy mogą być także zbyt krótkie, często nierealne terminy podane w briefie. Jeśli klient oczekuje wysokiej jakości projektu, to musi liczyć się z tym, że wymaga on czasu. Określenia, takie jak „na wczoraj” czy „na już” nie powinny znaleźć się w briefie.