Projekt logo – 6 rzeczy, które warto wiedzieć!



Przez
Michał Koprowiecki
10 Luty 17

Projekt logo – 6 rzeczy, które warto wiedzieć!

Logo jest jednym z najistotniejszych elementów identyfikacji wizualnej – mówi się, że firma bez logo jest jak człowiek bez twarzy. Jak zlecić zaprojektowanie logo i co warto o nim wiedzieć? Oto mała ściąga w 6 punktach.

1. Logo – od czego to się zaczęło?

Początki logo, jako elementu zaznaczania własności, prawdopodobnie sięgają do korzeni naszej cywilizacji. Wybranym symbolem określano czyjąś własność – np. zwierzęta hodowlane lub terytorium. W średniowieczu tego typu symbole zaczęto wykorzystywać do zaznaczenia pochodzenia oraz przynależności – przez to rozwinęła się heraldyka. Z czasem znakowanie stało się nieodłącznym elementem kreowania tożsamości marki. Dziś znak towarowy jest bardzo powszechny, a jego realizacje są coraz bardziej kunsztowne.

2. Czym jest logo?

Logo może mieć bardzo zróżnicowane formy – abstrakcyjne elementy graficzne, typograficzne lub kombinacje z różnymi symbolami, literami lub cyframi. Ważne jest zarówno to, jak wygląda logo, ale także, co oznacza. Choć pierwsze wrażenie jest bardzo istotne – ważne jest także to, co widzimy, gdy oswoimy się z logo. Ciekawym przykładem jest logo Amazon, które zastosowało sprytny zabieg graficzny (strzałka od A do Z, oznaczająca kompleksowość oferty).

Stworzenie efektownego i efektywnego logo wymaga bardzo dużych umiejętności graficznych. Jednak gra jest warta świeczki, bo dobre logo będzie pracowało na ciebie, a kiepskie będzie kotwicą sukcesu. Zastanów się, czy wolisz być w czołówce, czy w środku maratonu?

3. Logo a logotyp

Wbrew pozorom to nie są to synonimy. Logotyp (z gr. logos – słowo oraz typos – odcisk, obraz) można uznać za część albo odmiana logo. Logotyp zawiera cyfry, słowa, litery lub znaki interpunkcyjne i edytorskie. Można powiedzieć, że łączy litery i znaki z formą graficzną.

Z kolei terminem: logo określa się pełen znak graficzny, mogący składać się z różnych elementów: np. logotypu, elementów typograficznych, a także sygnetu, ew. claimu/tagelinu. Samo logo może też występować jako wyłącznie sygnet lub logotyp.

4. Dobre logo to sztuka

Logo jest częścią identyfikacji wizualnej, jednak wiele osób uważa je za jej serce. Stworzenie dobrego logo wymaga zebrania ogromnej wiedzy na temat marki, jej pracowników i wartości. Z tego morza wiedzy, projektant musi wydestylować to, co najważniejsze i zawrzeć to w prostej formie.

Aby stworzyć logo, trzeba znać znaczenie kolorów i określonych form graficznych. Każda barwa, a nawet czcionka, ma swój charakter i określone konotacje. Wytrawny twórca wie, jak je wykorzystać na korzyść brandu. Logo to soczewka, która pozwala zobrazować i wydobyć najważniejsze elementy danej marki. To prawdziwa sztuka i wyzwane dla twórców.

5. Jakie powinno być logo?

Przede wszystkim proste – czyli lepiej odejmować, niż dodawać. Dobre logo jest uniwersalne, czyli odpowiednio rozpoznawalne przez różne nacje i kultury. Ważne, aby dobrze przemyśleć jego zastosowanie oraz to, jak będzie się prezentować na różnych materiałach (i w różnych rozmiarach). Projekt logo powinien być wykonany w grafice wektorowej (czyli tzw. krzywych) – tylko wtedy można zachować spójność na wielu różnych nośnikach, niezależnie od ich skali. Częstym błędem jest wykonywanie logo w grafice rastrowej – czyli np. w Photoshopie. Profesjonalne logo projektuje się najczęściej a Ilustratorze lub Corelu. Dobre logo powinno więc być spójne z samą marką, ale też uniwersalne i łatwe do adaptacji na różnych nośnikach. Często można też usłyszeć, że logo powinno mieć najwyżej 2 kroje pisma oraz nie więcej niż 3 kolory.

6. Jak zlecić zaprojektowanie logo?

Najlepiej oddać to profesjonalnym agencjom lub projektantom freelancerom. W przypadku niewielkich firm najlepiej sprawdza się indywidualna współpraca z twórcą. Można wówczas liczyć na bezpośredni kontakt, indywidualne podejście i dedykowany projekt. Współpracując z projektantem, unikamy pośredników, a tym samym nie przepłacamy. Warto szukać grafików w sieci, przeglądać ich portfolio i złożyć indywidualne zapytanie. To najszybsza, najbardziej opłacalna i efektywna forma współpracy – zarówno dla projektanta, jak i dla klienta, zlecającego logo.