Brand book, czyli księga znaku. Dlaczego firma powinna ją mieć?



Przez
Michał Koprowiecki
14 Lipiec 17

Brand book, czyli księga znaku. Dlaczego firma powinna ją mieć?

Logo to jeden z podstawowych elementów identyfikacji wizualnej każdej firmy. Trudno wyobrazić sobie materiały reklamowe bez logo, ale osobom z branży kreatywnej równie trudno wyobrazić sobie logo bez księgi znaku. Dlaczego warto zainwestować w brand booka?

Identyfikacja wizualna to podstawowe narzędzie służące kreowaniu wizerunku marki. Termin z języka angielskiego –  „visual identity” – oznacza ogół symboli i zachowań, których celem jest uzyskanie spójnej identyfikacji oraz wyróżnienie firmy na tle innych marek na rynku. Elementem identyfikacji wizualnej jest logo/ logotyp, a jeśli firma posiada logo, powinna także zadbać o brand booka.

Czym jest księga znaku?

Księga znaku w kompleksowy sposób opisuje budowę logo, a także sposoby i warunki jego wykorzystania. Jest w pewnym sensie instrukcją czy zbiorem wskazówek, które powinna znać każda osoba posługująca się tym elementem identyfikacji wizualnej. Podstawowa księga znaku powinna powstać razem z projektem logo i zawierać następujące elementy:

  • Opis budowy logo (lub logotypu),
  • Warianty logo – wersje mono i achromatyczne,
  • Opis znaczenia znaku,
  • Kolorystykę,
  • Przykłady prawidłowej i nieprawidłowej formy znaku,
  • Pole ochronne,
  • Znaki firmowego kroju pisma oraz opis zalecanych odmian i wielkości.

Dlaczego warto posiadać brand booka?

Błędnym jest myślenie jedynie o posiadaniu logo, a zaniedbywanie księgi znaku. Aby móc się wyróżnić na tle konkurencji dzięki spójnej identyfikacji wizualnej, trzeba zadbać o każdy jej element. Właśnie to umożliwi nam księga znaku, która podpowie, w jaki sposób używać znaku firmowego w określonych miejscach i publikacjach.

Nieco bardziej rozbudowana księga znaku może zawierać konkretne projekty z użyciem logo, takie jak strona www, reklama outdoorowa, plakaty i inne materiały reklamowe. Powinno się przestrzegać zasad zawartych w księdze znaku ze względu na ogromne znaczenie poprawnego używania logo. Błędy w tym zakresie mogą kosztować firmę utratę dobrego wizerunku – a ten jest bardzo trudny do odbudowania – oraz narazić na straty finansowe (np. w przypadku błędnego użycia logo na kosztownych materiałach reklamowych, które nie będą mogły zostać wykorzystane).

Koszty stworzenia księgi znaku

Nad stworzeniem brand booka nie powinna pracować tylko jedna osoba, gdyż musiałaby posiadać kompetencje zarówno kreatywne, jak i techniczne. Nie każdy potrafi jednocześnie obsługiwać programy graficzne, tworzyć koncepcje kreatywne, opisywać je w sposób zrozumiały dla innych i jeszcze kontaktować się z klientem, zlecającym wykonanie księgi znaku. Dlatego właśnie nad projektem pracuje zwykle kilka lub kilkanaście osób, które wspólnie tworzą podstawy identyfikacji wizualnej firmy.

Wykonanie projektu logo oraz brand booka nie jest łatwą sprawą, a odbicie tego widzimy w cenach  za taką usługę. Jakość kosztuje – a jeśli chodzi o tak ważne elementy, jak identyfikacja wizualna, które mają wpływ na wizerunek firmy i jej pozycję rynkową, to nie warto szukać oszczędności.

Stawki na polskim rynku z pewnością są zróżnicowane i zależą od wielu czynników. Szukając agencji zajmującej się projektowaniem identyfikacji wizualnej, warto zwrócić uwagę przede wszystkim na dotychczas zrealizowane projekty. Z jakim kosztem powinien liczyć się właściciel firmy? Ceny za zaprojektowanie logo i stworzenie brand booka wahają się od 500 złotych do nawet kilkunastu tysięcy w przypadku bardziej kompleksowych i rozbudowanych usług.