Reklama zewnętrzna – jak ją zaplanować i przygotować?



Przez
Michał Koprowiecki
17 Styczeń 18

Reklama zewnętrzna – jak ją zaplanować i przygotować?

Wiadomo, że jeśli chce się wypromować własny produkt albo inicjatywę, trzeba sprawić, by zwróciło na nie uwagę jak najwięcej osób. Jednym z najlepszych sposobów jest oczywiście reklama – szczególnie ta zewnętrzna, gdyż ma ona szansę dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców.

Jak zaprojektować reklamę zewnętrzną?

Reklama zewnętrzna posiada wiele zalet, a przede wszystkim to, że jest w stanie bardzo elastycznie dopasować się do różnorodnych potrzeb osób, które chcą z niej korzystać. Mowa tu zarówno o jej zasięgu jak i różnych nośnikach reklamy. Co więcej, tego rodzaju promocja oddziałuje przede wszystkim obrazem, co jest niezwykle skuteczne – bo najsilniej wpływa na przeciętnego człowieka. Warto więc zaprojektować grafikę estetyczną i miłą w odbiorze, a jednocześnie pełną perswazji. Na początku trzeba określić cel danej kampanii, wyróżnia się tutaj trzy podstawowe:

1. Reklamy teaserowe – to znaczy wprowadzające, zwiastunowe, z pewną dozą niedopowiedzenia.
2. Reklamy „sprzedażowe” – konkretny produkt i jego cena.
3. Kampanie wizerunkowe.

Projekt reklamy oczywiście najlepiej jest zlecić profesjonalnym grafikom albo agencji reklamowej. Pomogą oni w opracowaniu koncepcji, ale też zajmą się samym przygotowaniem projektu reklamy do druku. Dzięki temu będzie ona odpowiednia technicznie i czytelna. Kiedy chodzi zaś o sam projekt, najlepiej kiedy reklama zewnętrzna będzie zawierała krótkie a chwytliwe hasło. Wtedy będzie można ją skojarzyć nawet wtedy, gdy zniknie już z oczu. Musi być ona również spójna z innymi materiałami promocyjnymi, bo jej zadaniem jest uzupełnienie przekazu, a nie zniszczenie dotychczasowego dorobku promocyjnego. Grafika nie może być nazbyt kolorowa, należy też unikać zbyt jaskrawych barw. Przekaz całości musi być zwięzły – niewskazany jest nadmiar tekstu, gdyż i tak czasem można nie zdążyć go przeczytać.

Jakich materiałów można użyć?

Obecnie rozwinięta technologia daje naprawdę duże możliwości w tworzeniu reklamy zewnętrznej. Może być to zwyczajny plakat z nadrukowaną ofertą, ale także grafika trójwymiarowa z elementami wystającymi poza jej obszar. Ciekawą opcją są także nadruki typu „day&night”, co oznacza, że są dobrze widoczne zarówno w dzień, jak i w nocy. Wśród materiałów na reklamę zewnętrzną, obok plakatów, można wymienić także: banery, billboardy, tablice reklamowe, potykacze, naklejki, szyldy i oklejanie środków komunikacji miejskiej.

To, które z materiałów wykorzysta konkretny reklamodawca, zależy od indywidualnych preferencji oraz od zaplanowanej kampanii reklamowej. Należy zwrócić uwagę na to, że tablice reklamowe, bannery czy szyldy różnią się pod względem: rodzaju materiału podkładowego, technik wykonania elementów graficznych oraz samym sposobem wykończenia. I tak na przykład materiałem podkładowym w tablicach reklamowych mogą stać się: płyta PCV albo metaplex, blachy: ocynkowana, aluminiowa lub ze stali nierdzewnej. To właśnie na nich umieszcza się grafikę, najczęściej drukowaną, 2D, plotowaną w folii albo frezowaną. Natomiast reklamy banerowe umieszczane są na to materiałach typu: siatka MESH, frontlight (laminowany i wylewany), lub też na materiałach odblaskowych czy na specjalistycznie wzmacnianych materiałach plandekowych.

Aby materiały reklamowe mogły być eksponowane na zewnątrz, muszą spełniać różne wymagania. Będą to między innymi: trwałość, odporność na uszkodzenia mechaniczne, łatwość w transporcie oraz uniwersalny montaż. Aby zewnętrzna reklama była trwała, najlepiej drukować ją w technologii solwentu twardego albo druku w technologii UV. Dzięki temu będzie ona wytrzymała oraz odporna na działanie warunków atmosferycznych i uszkodzenia mechaniczne, a co za tym idzie – bez przeszkód będzie mogła spełniać swoje zadanie.